Bulgarien - pensionisters alternativ til Thailand / Asien?

Bulgarien - pensionisters alternativ til Thailand / Asien?

Offentliggjort første gang 17. juni 2015

Bor du i Asien, har problemer med årsvisa, et grundbeløb i pension, som er surt at leve af. Så tjek lige her.

Det var en af mine meget gode venner i Thailand, som gav mig idéen til at flytte til Bulgarien. Han boede i Thailand, og en dag påstod folk på immigrationen, at hans månedlige dokumenterede indkomst på den gang ca 36.000 bath, ikke var kok til at få et årsvisa, eller hvad de nu kalder det.


Han var på samme straf som jeg: Du har forladt EU, duer ikke, så du får kun grundbeløbet. Jeg selv er på brøkdelspension, får omkring 3600.00 kr.
Samtidigt blev både min ven, og jeg ældre, og mere skrøbelig, hvad med dig selv?

Han er typen der kan sidde og rode med Internettet i ugevis, hvis der noget der går ham på. Han faldt meget hurtigt over Bulgarien, som er ved at blive et nyt Spanien for nordeuropæere. det tror da pokker.

Landet er det billigste indenfor EU, folk der har penge til det, kan nu købe hus eller land i eget navn, og det danske sygesikrings bevis byttes bare, så man har dækning ved lægebesøg og indlæggelser.



Set her ude fra Asien, jeg lander i Sofia om få dage, er det trælse for de fleste nok, at der er vinter. Nogle steder i landet er der koldere end andre steder, men der er også et dejligt forår, en sommer som folk rejser til, og er jeg blevet fortalt, et langt lækkert efterår.

Os der bor lovligt i Asien, vi får pludselig rigtig pension, med det hele, også den årlige ældrechek og ikke mindst sygesikrings bevis, hvis vi vælger at flytte til Bulgarien. Jeg er langt fra, meget langt fra at være ekspert i Bulgarien, men ovenstående er hvad jeg har sikret mig fra de danske myndigheder, inden jeg tog beslutningen at rykke fra Asien til Bulgarien.

Oops, jeg var lige ved at glemme, at du mig bekendt kan bo i Asien to gange tre måneder om vinteren, og søge om at få de to perioder lagt sammen, hvis du vil. Det sidste har jeg kun fra andre, har ikke selv set det på papir.

Når det gælder bolig, kan du købe i eget navn, to danskere købte huse i BG i sidste uge. Eller du kan leje. I den by ved havet, hvor jeg slår mig ned, er der 1200 lejemål ledige hos de lokale mæglere.

Byen har direkte flyforbindelse til KBH med Norwegian, til små penge, og vil du til Asien, kan du tage toget til Sofia, eller bussen til lufthavnen i Istanbul.
Hvad med sikkerhed?

Tjae... noget af det første jeg lagde mærke til, var at der ikke er tremmer for vinduerne. Og du kan få simple boliger som mange af dem, danskere bor i i Thailand eller i Cambodja, men der er til thailandske priser boliger af dansk standard med skandinavisk køkken, opvaskemaskine, og vaskemaskine.

De fleste af de madvarer, du kan købe hos Lidl i Danmark, kan du også få i Bulgarien. Tag bare ristede løg og remoulade :-D

Og hvad med en six pack mørk øl a la Bulgarien. OK - seks flasker, det kan man da få alle vegne. Skulle det være noget særligt?

Ja. Og nej.

Alle seks flasker, har et indhold på 2 liter. (Ps: de sælges af en eller anden grund kun i den knap så varme tid af året. 

Comments

  1. Hej Bjarne - du siger at du som udgangspunkt fik brøkdels pension på 3600 - hvor meget mere får du nu ud af det, når du bor halvåret i Bulgarien....?
    mvh
    Anders

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Anders. Reglerne sige at man skal have opholdt sig mindst 6 måneder indenfor EU, plus få andre lande som er undtaget, indenfor de sidste løbende 12 mdr. Jeg vælger så et 7+5 system, så jeg er 5 mdr i Asien, og 7 mdr i Bulgarien. Jeg får 29/40dele pensions og det er cirka 950 Euro per md og det samme i Ældre check. Jeg er på vej HJEM til BG, og skriver så mere om fordele og ulemper ved systemet. Det eneste negative ved ordningen er for mig, at jeg når jeg vælger Thailand til vinterophold, kan jeg ikke bo så godt som jeg gør i BG.

      Delete

Post a Comment