Første årsdag som BG / Asien nomade

Større pension og færre udgifter. Så rundede jeg den første årsdag som nomade mellem BG hvor jeg har fast bolig, og Thailand og Cambodja. Den 22 juli i 2015 landede jeg i Sofia, og dagen efter ankom til til Burgas med 17 kg. bagage, byen var udvalgt fra oplysninger på Internettet, og formålet var at forbedre økonomien. I Asien havde jeg kun dansk folkepensions grundbeløb, som i foråret 2015 krympede i samme takt som den amerikanske dollar steg.

Jeg kunne overleve hvis der ikke skete noget forudset, men mere end overlevelse kunne det ikke rigtigt blive til. Noget skulle der ske efter 25 år i Asien.

Læs også: Bulgarien - et alternativ til Asien?

Hjælpen kom fra en god ven som også boede i Asien, som selv havde overvejet at flytte enten indenfor EU, eller direkte til Danmark. Og i dag er jeg ham evigt taknemlig for at han introducerede mig til Bulgarien. På det tidspunkt var der et forum for danskere, som overvejede at flytte til BG, eller som allerede boede i landet. Og via det forum blev hurtigt overbevist om, at EU´s billigste land kunne genetablere min økonomi.

Så ja, jeg tog den kolde tyrker og med en god ven i Cambodjas hjælp havde jeg pludselig evnen til at komme af sted, fra at købe flybillet til at etablere mig i Bulgarien. Jeg er vokset op med vand, Aarhus å, Brabrandsøen, Aarhus havn osv, og jeg sejlede med A. P. Møller som Maersk kaldtes den gang, da jeg var 15 og 16 år. Så der var ingen tvivl da jeg fandt Burgas på nettet. Byen er vel halvt så stor som Aarhus, eller endnu mindre, men har en udstrakt havn, strande, og fire større søer. Jeg havde desuden fundet en fantastisk lejlighed på nettet. Lidt dyr, men jeg havde den som den sidste mulighed, da jeg landede i Burgas, som i øvrigt er "kun" 6 timers kørsel fra Istanbul, en by som jeg har arbejdet i med stor glæde, så ja, der var meget der trak mod den by.

Da jeg ankom til Burgas, var jeg i tvivl om min økonomiske situation. Kendte næsten intet til hvad det kostede at etablere sig og leve i BG, udover at jeg vidste at jeg nu var i EU´s billigste land. Så jeg pressede et lejemål frem, så jeg slap for at bruge flere penge på hotelværelser. Ja men det endte med den lidt for dyre lejlighed som jeg allerede har omtalt. Se den HER!

Bulgarien er, helt tilfældigt, et sandt cykelparadis. Ok. Jeg har ikke tjekket alle byer og områder i landet, men Burgas er i hvert fald. Og jeg købte mig en brugt cykel til cirka 400 kr. den tredje eller fjerde dag jeg var her. Langsomt men meget sikkert fik jeg mig en hverdag. Min nye pension røg ind på min nye Bulgarske bankkonto uden problemer, og jeg gik rundt og undrede mig over at jeg ikke brugte ret mange penge. Jeg husker ikke hvor mange uger der gik, inden jeg kunne se at jeg fint kunne leve for min brøkdel pension, og at jeg endda kunne betale gæld tilbage til de tre venner tilbage, som havde hjulpet til med at jeg kunne komme af sted.

Ret hurtigt kunne jeg se at jeg kunne få en billigere lejlighed, og dermed styrke min økonomi endnu mere.

Den 15. december var min lejekontrakt næsten dløbet, og jeg flyttede da til en billigere lejlighed. Ikke så god som den jeg flyttede fra, den nye var mindre, køkkenfaciliteterne var færre i den nye, men jeg investered i et bedre køleskab, støvsuger og meget andet, og de ekstra udgifter er for længst tjent ind via den nu billigere husleje.

Jeg var godt træt af Thailand og Cambodja da jeg migrerede til BG, men da vinteren kom her, trak Asien igen. Jeg skulle flytte først, og blive fårdig med en større renovering af mine tænder, så det trak lidt ud inden jeg kom af sted. Og ret hurtigt var jeg sikker på, at der ikke var nogle økonomiske problemer med nomadelivet, selv om jeg skulle betale to huslejer når jeg er i Asien. Så sådan bliver det nok så længe jeg kan klare omstillingen hver gang jeg skal af sted, og ikke mindst lander.

Igen går tanken til de som inspirede mig til at tjekke Bulgarien som en mulighed, og de som hjalp til at komme af sted, og ikke mindst de som tog imod mig her i Bulgarien. På godt ét år har jeg vel snakket med 150 mennesker, hvoraf mindst 40 kalder mig ved navn og ved hvor jeg bor osv.

Om Bulgarien vil være et godt valg for anddre? Ja men jeg ved det ikke. Jeg er vant til forandringer, og jeg lever alene. Jeg jeg "bor" oppe i mit hoved. Det er der jeg har mine holdninger, min livslyst osv. så for mig er det ikke noget problem at skulle flytte, så længe jeg har råd til at bo i den nye region eller i det nye land.

Og mit nomadesystem fungerer indtil videre.

Hvis du tænker på at gøre det samme, nemlig at flytte til Bulgarien, vil jeg anbefale at du tjekker flere områder og byer, inden du beslutter dig. Og bind dig endelig for så kort tid som muligt første gang. Og se endelig det du binder dig til, inden du forpligtiger dig til kontrakt og depositum. mange er mere end villige til at hjælpe dig til en leje eller købebolig som du aldrig har set andet end på billeder eller video. Gør det ikke.

Læs mere om at leve i, og besøge bulgarien i det ret nye forum Mitbulgaria.info Klik HER!



Comments

Post a Comment