TH/BG/KH: Hvad var så værst i Bulgarien?

Ja men hvad var så det værste ved Bulgarien. Spørgsmålet blev stillet af en læser, her godt og vel ét år efter at jeg flyttede/ emigrerede fra Asien til Bulgarien/ EU for at få forbedret min pension.

Et spørgsmål som var særdeles velbegrundet.

I juni sidste år, kort tid før end jeg hoppede på et fly til Sofia, stillede en canadisk kammerat mig spørgsmålet "Hvad er det værste ved Bulgarien. Det skrev jeg så en ret indholdsløs tekst om, den er her.

Se foto: Hvem kan klage over at der på en ganske almindelig restaurant er blomster på en næsten kemisk rengjort bordplade, et rent askebæger som jeg ikke bruger, og med et personale som aldrig beder en vente eller ignorer en fordi de har noget vigtigt de skal klare med deres smart phone? Det bliver godt nok svært at finde noget at skrive om, når emnet er det værste i Bulgarien. Suk.

(OBS! Husk lige at jeg ikke har boet i Danmark i rigtigt mange år, og derfor er det ikke Danmark, men Asien jeg sammenligner med.)

Og nu sidder jeg så her og skal forsøge at svare på spørgsmålet. Selv om jeg hellere vil svare på, hvad der er det bedste ved mit nye permanente opholdsland. Jeg ved endnu ikke hvordan jeg vil bygge denne tekst op, hælder meget til at fylde noget positivt ind i det alt sammen. Simpelthen fordi der ikke er så meget negativt omkring min nye tilværelse her i BG.

Noget som jeg gættede på ville blive det værste ved Bulgarien, var den kolde vinter. jeg havde jo levet et kvart århundrede ret tæt på Ækvator. Og jeg blev jo længe i den vinter, fordi jeg dels skulle flytte til en anden lejlighed når min første seks måneders kontrakt udløb, dels ventede på at min nye bulgarske tandlæge fik fikset mine tænder. Jeg nåede at se sne, (billedet her th. er taget fra min altan anden uge i januar i år, mener det var det første sne her i området) og ikke mindst vade rundt i det, inden jeg tog på nogle få måneders ophold i det tropiske Asien, men det var nu ikke så slemt. 

Efteråret var mildt og meget smukt, og vinteren ankom sådan set først for alvor i begyndelsen af januar. Husk lige at klimaet er meget forskelligt i Bulgarien, alt efter hvilket område vi taler om. Det er både varmest og koldest jo længere væk man kommer fra Sortehavet. Og bjerglandsbyerne, som endda kan være tæt på kysten, kan også være ulidelig varme om sommeren, og ulidelig kolde om vinteren.

Så hvad skal jeg svare på spørgsmålet om vinteren som jeg gættede på kunne blive det værste for mig i Bulgarien? 

Svaret må blive nej. Jeg må leve udenfor EU fem måneder om året, uden at det forringer min folkepension. Og jeg kan tage af sted efter den 1. december, og blive væk hen midt i maj. Og hvis jeg gør det, bliver vinteren helt sikkert ikke det værste ved Bulgarien. Ikke mindst af den årsag, at jeg i de måneder vil være i det tropiske Asien lige netop i de måneder hvor Asien er smukkest med rismarker, herligt klima, dejlige mennesker hvis man vælger de rigtige, osv. 



Nej det aller værste ved Bulgarien er hverken landet eller dets indbyggere, men de mennesker som jeg bliver venner eller bekendte med. Og som kommer tilrejsende for kortere eller længere perioder når vejret er godt i BG. Eller bedre end i deres eget land. 

Og det værste her, uden sammenligning, er at de spændende mennesker smutter tilbage til deres forskellige hverdage. Når de er væk er der en fem seks engelsktalende vesterlændinge tilbage. De fleste vil nok være væk om en uge eller to, men der er nogle få meget gode folk som bliver til godt ind i september. 



De få som bliver tilbage, er der sådan set ikke noget galt med, det sociale falder bare fra hinanden. Sidste efterår forsøgte jeg at etablere noget rimeligt fast. Som at mødes er forsøge at mødes en fast aften, spise hos hinanden en gang eller to om måneden, men det lykkedes ikke. Og vil nok heller ikke lykkes i fremtiden.

Foto: Det er mig til venstre, vi har været i salt og mudderbad. Billedet er taget først i juli. Det bedste i BG for mig, den forbedrede økonomi undtaget, er oplagt de cirka 50 venner og bekendte, som jeg på meget kort tid har fået her. Og det værste er når de rejser hjem, væk fra mig. :-(

Så den "næsten venneløse" periode indtil jeg kan rejse til Asien er helt oplagt det værste i Bulgarien.

Ellers af negative ting/ oplevelser i mit nye opholdsland? Ikke meget negativt.

Jeg er kommet dybere ind i samfundet her, dog mest det vestlige. Og har set og hørt mere negativt i år ind sidste år.

Jeg synes at drikkes mere her, end i de miljøer som jeg er kommet i i Asien (Thailand og Cambodja). Men det gode ved det er, at der trods alt drikkes mere og mere jo senere på dagen det er. 

Normalt er jeg hjemme i min lejlighed omkring ved ottetiden. Jeg kombinerer mest min motion med socialt samvær. På vej hjem stopper jeg op ved vandhullet, siger pænt goddag, drikker én øl eller max to, og så smutter jeg hjem. I øvrigt det samme som jeg gør i Asien.

Andet negativ. Nogle få trælse oplevelser med taxichauffører. Den seneste den aften hvor jeg i foråret kom tilbage fra Asien. Jeg var så glad så glad over at være tilbage, at mine parader røg ned da jeg blev kontaktet af taxichauffør, da jeg ankom med bus til Burgas. Endda selv om jeg fik ham til at slå taxametret til. Der er en reception i det lejlighedskompleks hvor jeg har boet siden den 15 december 2015, og fyren der havde vagten reddede mig.

Andre negative ting eller oplevelser? Tjae. jeg sidder i denne skrivende stund med en enorm lyst til at skrive om det positive, men det må vente til den næste blog. Jeg fik ikke noget af mit depositum tilbage fra den første lejlighed jeg boede i i seks måneder. heldigvis var det k u n én måneds husleje som depositum, så jeg lever med det. Netop den lejlighed var en rigtig god start for mig i BG. Så pyt skidt.

Foto: Siden den 15 december har jeg haft en lejlighed i dette kompleks som mit faste tilholdssted.

Den lejlighed jeg bor i nu, fik jeg fra start i december en to års kontrakt på. Min husvært har været her i området på sommerferie med sin familie, og jeg benyttede lejligheden til at få den to årige kontrakt forlænget, så jeg nu har en lejlighed indtil december 2020. Det er jeg meget glad for. Som med næsten alt andet jeg har oplevet her i BG.

Så alt i alt har det været meget mærkeligt at skrive om hvad der er det værste i Bulgarien.

Comments